Direktlänk till inlägg 28 september 2012

Barnträning

Av HundStyrkan - 28 september 2012 22:02

Oj vilken bra träning vi haft idag!
Vi tog oss in till stan där det var jippo och massor med folk.
När man går med otto och Pixie vill alla barn klappa :)
Det gick helt fantastiskt bra med Pixie. Hon accepterade att de klappade henne och vekade tom tycka det var mysigt :) hon skällde inte på något barn. Det var riktogt kul att se. Här hemma har det gått bra med alla barn, så det var bra att se att det fungerar även på en annnan plats.

Nu ska jag svara på några frågor som ägaren har:
Ja, hon älskar verkligen att springa i skogen, hon är så jäkla snabb!! Har ni mött någon människa när ni varit ute och gått och hon har varit lös? För då brukar hon också springa iväg och skälla ut den stackars personen. 
Men det vore ju toppen om hon lyssnar bättre på kommando nu, alltså att det går att stoppa hennes vaktinstinkt innan hon ränner iväg. 

Precis, det där med att bli låg och springa iväg känner jag igen. När jag har blivit arg på henne och sagt till henne på skarpen när hon skällt vid dörren så har hon ibland gömt sig under soffan eller sängen vilket är helt hopplöst. 

När du får henne att gå bort när någon knackar och sen kommer in, hur gör du sen? För när jag haft henne på en plats mot miljoner godisar när någon har kommit, men det är väligt svårt att få henne att släppa tanken på den nya personen som kommit in. Det blir bara en fördröjning av skällandet. För så fort som jag slutar ge henne godisar eller går därifrån så springer hon till gästen. Då har hon liksom bara suttit och laddat på sin plats. 
Kan du få henne att slappan av på handduken och att hon inte behöver bry sig om gästen alls? 

SVAR:
Vi stötte på några människor en gång. Men då kopplade jag henne och då brydde hon sig inte. Vet inte vad som hade hänt, men hon visade inga vakt beteenden. Jag ska sätta på långlina som får hänga efter henne och se om hon reagerar på någon människa.

När någon kommer så får hon sitta kvar ett tag på filten. Jag mutar henne inte. Belönar när hon är kvar. Om hon går av blockerar jag med kroppen och får henne tillbaka till filten. När jag ser att hon sitter och inte är intresserad av den som kommer så slänger jag ut flera små godisbitar som hon får äts upp. Då har hon inte sprungit mot gästen. När hon ätit upp, om hon skulle gå fram till gästen så får hon det. Det har gått bra och hon har varit lugn och inte skällt.
Dwt låter enkelt när jag skriver. Men det ör mångs småsaker jag gör för att få henne uppmärksam och lyhörd. Det finns inga alternativ, hon måste göra som jag vill. Men jag är för den del inte hård, bara fokuserad, bestämd och framförallt konsekvent. Studerar hela tiden hundens sinnesstämning och jobbar för att hålla hunden balanserad.

Ha nu en härlig helg! Imorgon drar vi iväg på äventyr, skriver mer då :)

Linn

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HundStyrkan - 19 oktober 2012 21:05

Nu är Pixie tillbaka hos sina ägare igen. Jag körde ijop dem tisigare i veckan och det gick väldigt bra direkt. Pixie fick en plats dit hon ska gå när det ringer på dörren och hon får belöning där. Ringklockan upplevs mycket positiv av Pixie. Hon k...

Av HundStyrkan - 13 oktober 2012 23:10

... På Pixie på mina vänner. De har inte hund själv och är inte speciellt duktiga, men de kunde hantera Pixie bra när någon ringde/knackadr på. Hon moffar till men de fick henne att bli tyst och sitta. De hade tränat lite när jag var borta och vi trö...

Av HundStyrkan - 12 oktober 2012 14:32

Nu har vi utökat tränigen till flera andra platser. Det har gått riktigt bra. Hon skällde till lite när vi tränade första gången hemma hos vännerna. Men sen har det gått mycket bra! Idag var vi inne och det kom flera personer och knackade på. Hon s...

Av HundStyrkan - 10 oktober 2012 08:43

Vi har tagot dörrknackningen ytterligare ett steg. Nu visar jag bara att hon inte får gå fram till dörren när någon kommer. Hon är uppmärksam och lyder. Om hon är i en bra sinnesstämning får hon gå fram och hälsa. Det har gått jätte bra. Hon är inte ...

Av HundStyrkan - 6 oktober 2012 15:56

Igår var en hel familj här. Annars har det mest varit kompisar och föräldrar som hämtat barn som varit här. Igår när de kom så skällde Pixie inte :)) hon moffade, jag sa till henne och hon gömde sig inte!!! :) Så härligt. Jag började igår tidigare ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards