Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av HundStyrkan - 3 oktober 2012 18:55

Vilket väder :) det har varit så sköt idag. Vi har varit ute många timmar. Pixie satt fast i långlina på tomten och låg i solen och njöt :)
Det ar gått mkt bra med dörrknackningar!

Skriver in konversationen jag och matte hade på mejl och svarar här på hennes frågor:

MATTES MEJL:
Det jag är lite orolig för är att hon är väldigt medveten om att detta är
en träning och att hon därför inte känner att det finns ett behöv av att
vakta.
Går det att öva genom "överraskningsmoment"? Som att någon plötsligt
kommer och hälsar på osv.

Har ni kunnat öva på hur hon vaktar i övrigt? Vi har problem med hur hon
vaktar tomten etc. Eller om man sitter på en picknick filt och plötsligt
att det kommer någon för att hälsa.

Filma gärna någongång när ni får gäster så jag får se hur du jobbar med
henne då.

MITT SVAR:
Hon är ofta ute på tomten och har aldrig vaktat där, inte ens när någon kommer in. 
Jag står ofta still på olika platser (för att träna Otto att inte skälla på hundar som går förbi nör vi är stilla) eller sitter på en parkbänk med dem, men då har hon heller aldrig
Visat några tecken på att vakta. men det ör något vi självklart ska gå igenom när hon körs in med er. Det är viktigt att det fungerar även för er!

Det kommer plötsliga besök varje dag, jag har bara inte filmat dem, det lovar jag att göra. Barnens kompisar studsar in. Hon skäller men slutar så fort man säger hennes namn. Kan moffa till någon gång efter. 

Jag var på idrott med sonen och knackade på när jag kom hem, då skällde Ingen av dem. Det kan ju vara så att de hör att det är jag. Men då har de iaf slutat att instintivt skälla/varna när det knackar på eller någon går utanför.

Ha nu en fantastiskt trevlig kväll!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards