Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av HundStyrkan - 6 oktober 2012 15:56

Igår var en hel familj här. Annars har det mest varit kompisar och föräldrar som hämtat barn som varit här. Igår när de kom så skällde Pixie inte :)) hon moffade, jag sa till henne och hon gömde sig inte!!! :) Så härligt.

Jag började igår tidigare på dagen att gå in lite tuffare mot henne. HOn fick vara i lilla hallen och därifrån kan hon inte springa iväg och gömma sig. Min man fick komma och plinga på. Med sig hade han en "pet corrector", typ som Cesar på flaska ;) den säger pssssccchhhyyyy och innehåller bara komprimerad luft.

Hon blev knäpptyst när han sprutade med den. När hon blev tyst så fick hon godisbitar. Det verkade vara en bra ide! Hon slutar skälla, men lär sig att det inte är farligt och hon får godis när hon är tyst. Det har jag underbyggt nu under flera veckor så hon vet att det alltid finns belöning. DÅ är det så mkt lättare att ställa krav. Det finns ett annat beteende att ta till, inte ett INTE beteende (typ INTE skälla). De går till sin plats och sitter, eller sätter sig bara på golvet för då kommer belöningen. Konkret och enkelt när poletten trillar ner.


När familjen var här skötte hon sig exemplariskt. Barn ch vuxna fick klappa som de ville. Barnen röjde verkligen och det var livat, men inga problem alls :) duktiga duktiga Pixie!


Idag har jag lagt ribban högre på promenader för att hon ska lyssna bättre när hon är lös. Hon ska kunna gå lös bredvid eller bakom mig. Hon är ju duktig annars också, men att få henne mer lyhörd gör det lättare i svårare situationer.


Nu ska jag lägga mig på soffan en stund :)

Ha en underbar lördag kväll!


Kram Linn

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards